ویژگی سازه بتنی

تولید صنعتی بتن مقاومت بالا

مقدمه

یکی از مصالح پرکاربرد در صنعت ساختمانی، بتن است. بتن در تنوع بالا با دوام بالا در بازار موجود است، همچنین می توان آنها را با هر شکلی قالب گیری کرد. برای افزایش مقاومت کششی، سازه های بتنی را با سازه های فولادی استفاده می کنند، همان طور که قبلا به آن اشاره کردیم به این گونه مصالح بتن مسلح گفته می شود. استفاده از سازه های فولادی و بتنی می تواند در بهینه سازی ساختمان کمک شایانی کند.

مسلما تفاوت های بسیار زیادی میان بتن مقاومت بالا و بتن معمولی وجود دارد که این تفاوتها هم در بتن تازه و هم در بتن سخت شده است. دانستن این تفاوتها شاید گام اول در شناخت بتن مقاومت بالا باشد. نکته اول آنکه منظور ما در این مقاله از مقاومت بتن در بتن های با عملکرد بالا (high Performance Concrete) و هم بتن هایی که مقاومت فشاری بالایی دارند ( High Strength Concrete) می باشند و صرفا ممکن است بعضی از مواد گفته شده جنبه ی کارگاهی داشته باشند.

1-2-1- اسلامپ (Slump)

معمولا بتن های مقاومت بالا به دلیل استفاده از افزودنی های فوق روان کننده که جزء اجتناب ناپذیری از این بتن ها هستند اسلامپ بالایی دارند. حد روانی این نوع بتن بجای آب با فوق روان کننده (Super-plasticizer) تامین می شود. در واقع می توان گفت اگر در یک بتن معمولی بدون استفاده از افزودنی و با استفاده از آب اسلامپ بالای ۱۰ داشته باشیم این بتن، بتن مرغوب و با کیفیتی نخواهد بود ولی این مطلب در مورد بتن های مقاومت بالا صدق نمی کند زیرا با استفاده از افزودنی های بسیار قوی کاهنده آب (Water reducer) حتی می توان بتنی بدون اسلامپ و با پخش شدگی کامل داشت. در حالیکه کیفیت و دوام (Durability) آن نیز به خوبی حفظ شود. بنابر این همانطور که مشاهده می کنید، تفاوت های اولیه بتن های معمولی و مقاومت بالا نشان می دهد که این بتنها تفاوت هایی اساسی در مفاهیم تکنولوژی بتن سنتی ایجاد می کنند.

2-2-1- اندازه دانه ها و دانه بندی
در کشور ما در بسیاری از مواقع به دلیل نامناسب بودن دانه بندی شن و ماسه، کل دانه بندی بتن درون منحنی قرار نمی گیرد. در واقع می توان گفت عموم بتن های معمولی تولیدی از دانه بندی مناسبی برخوردار نیستند؛ ولی اگر بخواهیم بتن مقاومت بالا داشته باشیم لازم است حتما دانه بندی مناسبی برای آن پیدا کنیم. در واقع منحنی دانه بندی مصالح بتن مقاومت بالا باید درون منحنی های استاندارد باشد این دانه بندی به بتن ظاهری کاملا متفاوت از بتن های سنتی می بخشد.
نکته بسیار مهم دیگر آنکه معمولا در تولید بتن مقاومت بالا از حداکثر اندازه دانه های کوچکتری نسبت به بتن های معمولی استفاده می شود نظر می رسد استفاده از دانه های با اندازه بزرگتر از mm 19 برای تولید بتن های مقاومت بالا هرگز مناسب نمی باشد.

3-2-1- چسبندگی
علی رغم اینکه اسلامپ بتن های مقاومت بالا معمولا بالای 12 سانتی متر است، ولی این بتن ها چسبندگی خاصی دارند. در واقع به نظر می رسد که بتن ریزی، این بتن ها به لوازم و وسایل می چسبند. بنابراین شاید در ظاهر تشخیص اسلامپ بالای این بتن ها در برخی از مواقع کمی مس ضمن آنکه به دلیل چسبندگی زیاد، کار با یک بتن اسلامپ ۱۲ مقاومت بالا مشکل تر از کار با یک بتن معمولی با اسلامپ ۱۲ است.

حال با توجه به موضوعات موصوف ، اگر موارد فوق در کارگاه رعایت گردد  باعث بهینه سازی اسکلت ساختمان می شود.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *