فروش و نظارت بر اجرای میلگرد بستر

پیشینه ی میلگرد بستر

همانطور که گفتیم سقف و دیوارها بیشترین آسیب و خسارات وارده به ساختمان ها در اثر زلزله هستند. بنابرایـــن باید به فکــــر راه حلـــی بود تا این هزیــنه هـا را کاهش داد. استفاده از میلگرد بستر یکی از همان راه حــل های اسـت که علاوه بر مقاوم سازی بیشتر، مقرون به صرفه نیز می باشد.

اولین بار در سال 1813 بود که اروپاییان از این روش در ساختمان سازی استفاده کردند. بعد از آن تقریباً در سال 1950 بود که در آئین نامه های بین المللی آمریکا وارد شد و از آن تاریخ به بعد از این تکنیک مرتبا استفاده کرده اند.

نکته مهم در مورد استفاده از این نوع میلگرد در کشور ماست که از سال 1392 وارد آئین نامه ملی شد. به این ترتیب مقاومت دیوارها در اثر زمین لرزه نیز بیشتر شد.

علت جانشین شدن میلگرد بستر به جای میلگرد های معمولی

واضح است که پیشرفت در زمینه ساختمان سازی باعث شـد تا کم کم ایــرادات کار برطرف شود تا ایمنی بیشتر را برای ساکنان خانه ها فراهم کنند. علاوه بر این مهم ترین مزیت استفاده از این تکنولوژی بالا بردن حس امنیت و ایمنی بیشـتر برای افرادی است که در خانه زندگی می کنند.

از آنجا که میلگردهایی از جنس فولاد به مرور زمان و در اثر رطوبت دچار زنــگ زدگی می شوند، در این روش از روی استفاده شده است تا روی فولاد قرار بگیرد و از فرسایش زود هنگام آن جلوگیری کند.

همچنین مقرون به صرفه بودن هزینه های ابزاری این چنینی در مقایسه با روش های قدیمی باعث می شود بسیاری از سازندگان از این تکنیک ها بــرای فروش بیشترشان هم استفاده کنند.

مزایای دیگر استفاده از میلگرد بستر

از دیگر مزایای استفاده از میلگرد بستر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- با توجه به ضخامت کم ملات بین رج های دیوار که حدودا بین 1 تا 2 سانتی متر است این عامل می تواند باعث خوردگی میلگرد بستر شود که به همین خاطر است آیین نامه ذکر گردیده میلگرد بستر از نوع گالوانیزه باشد.

2- امکان استفاده در انواع دیوارها مثل سفالی، بلوک های ACC (هبلکس) و بلــوک هــای سیمانی از دو نوع باربر و غیر باربر نیز می باشد.

3- با این روش در دیوارها می توان مطمئن بود که مقاومت خمشی خارج از صفحه آن بالا رفته و آوار بر سر ساکنین نمی شود.

چرا میلگرد بستر جایگزین وال پست شد

اجرای وال پست به علت وجود استفاده از آهن گرم نورد شده و تمـــاس آن بــا رطوبت ملات دیوار باعث مـــی گردد در دراز مدت وال پســـــت زنــــگ بزند و از طرفی استــــفاده از وال پســـــت هزینه ی اقتصـادی بســیار سـنگینــی به پروژه تحمیل نماید.

علاوه بر این وال پست دارای هیچ گونه اتصال مفصلی مانند اتصال تلسکوپی به زیر قاب های سازه ای فولادی و بتنی نیست که در نتیجه باعث می گــردد دیوار در هنگام زلزله تحت خمش خارج از صفحه قرار بگیرد و به راحتی فرو بریزد.

همچنین باعث می گردد عدم رعایت فاصله مناسب از بر ستون که محل تشکیل مفصل پلاستیک در زلزله می باشد در هنگام زلزله از محل فرضی خود جابه جا شده و تیر رفتار مورد انتظار را از خود نشان ندهد.

در چه دیوارهایی می توان از میلگرد بستر استفاده کرد

اصولاً در تمامی دیوارهایی از جنس آجر ، سفال و یا هبلکس که مقاومت کمتری در برابر زلزله و فشارهای ناشی از آن دارند.

جدول مقایسه ای هزینه ی وال پست با میلگرد بستر