چرا میلگرد بستر باید گالوانیزه باشد؟

چرا میلگرد بستر باید گالوانیزه باشد؟

ضابطه ۷۲۹ در چندين بند به صراحت اعلام کرده است که میلگرد بستر باید حتما گالوانیزه باشد.

بند 5-5-2 ضابطه 729:

2-5-5- مسلح کردن دیوار با استفاده از میلگرد بستر

میلگردهای بستر لازم است از نوع گالوانیزه بوده و در صورتی که دیوار تحت سیکل های رطوبتی قرار داشته باشد، حداقل پوشش انها برابر ۱۵ میلی متر و در غیر این صورت حداقل پوشش برابر ۱۰ میلی متر می باشد.

بند 3-3 ضابطه 729:

3-3- مشخصات فنی

به منظور جلوگیری از خوردگی، لازم است میلگردهای بستر به صورت گالوانیزه تولید شده و یا دارای پوشش اپوکسی باشد در عیر این صورت میلگردهای بستر باید از فولاد ضد زنگ ساخته شده باشد.

حال سوال مطرح دیگر این است که نحوه ی اجرای میلگرد بستر در ملات میان دو بلوک به چه صورت است؟ ضابطه ۷۲۹ بهترین حالت را اجرای میلگرد بستر، قبل از پخش ملات بر روی واحدهای بنایی (بلوک)، می داند.

بند ضابطه 729 :

2-5-5- مسلح کردن دیوار با استفاده از میلگرد بستر

میلگرد بستر بهتر است قبل از پخش ملات بر روی واحدهای بنایی قرار داده شده و سپس ملات بر روی آن و واحدهای بنایی پخش شود. به دلیل سطح نامنظم واحدهای بنایی ، ملات کاملا اطراف میلگرد بستر را پر کرده و بوند آن را با واحدهای بنایی برقرار خواهد نمود. قرار دادن میلگرد بستر بر روی ملات بستر وفشار دادن آن در داخل ملات روند مناسبی نبوده و منجر به ایجاد فضای خالی مابین میلگرد بستر و ملات خواهد شد. همچنین  قرار دادن میلگرد بستر مابین دو لایه نازک ملات نیز روش مناسبی نمی باشد چراکه لایه های نازک به سرعت آب را از دست داده و چسبندگی خوبی مابین دو لايه ملات و واحدهای بنایی ایجاد نخواهد شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *