آیا در صورت استفاده از گروه میلگرد حتما باید از خاموت نمره ۱۲ استفاده شود؟

آیا در صورت استفاده از گروه میلگرد حتما باید از خاموت نمره ۱۲ استفاده شود؟

در ابتدا آرماتور عرضی را مطابق مبحث نهم جديد (ویرایش ۹۹) شرح می دهیم:

آرماتورهای عرضی مطابق بند ۹-۲۱-۶ فقط شامل خاموت ، تنگ، دورپیچ و دورگیر می باشند که ضوابط مهار آنها در این بند کاملا توضیح داده شده است.

ضوابط گروه میلگرد مطابق مبحث نهم جديد (ویرایش ۹۹) بسیار مهم است که در چندین مقاله مفصلا در مورد آن بحث خواهیم کرد. در این مقاله به بررسی بند 9-21-5-2 خواهیم پرداخت.

۵-۲۱-۹ گروه میلگردها

2-۵-۲۱-۹ گروه میلگرد باید توسط آرماتور عرضی محاط شود. آرماتورهای عرضی گروه میلگردهای تحت فشار باید به قطر حداقل ۱۲ میلی متر باشند.

مطابق بند فوق، در تمامی اعضای سازه (تيرها ، ستون ها و فونداسيون)، آرماتورهای طولی در صورت اجرا به صورت گروه میلگرد ، باید توسط آرماتورهای عرضي محاط شوند.

حال به توضیح اعضای سازه در صورت استفاده از گروه میلگرد می پردازیم :

1- تيرها : با توجه به این که آرماتورهای طولي در تيرها حتما توسط آرماتورهای عرضي (خاموت يا دورگیر) مهار مي شوند و در محاسبات مربوط به مقاومت خمشی (Mn) تیرها از وجود ميلگردهای فشاری صرف نظر مي شود، الزام به استفاده از خاموت ۱۲، شامل حال گروه میلگرد در تيرها نمی شود و این بند برای تیرها صرف نظر می شود.

2- ستون ها : در ستون ها عموما گروه میلگرد استفاده نمی شود (وصله ، گروه میلگرد محسوب نمی شود).

3- پی ها : در پی ها گاهی میلگردهای تقویتی به صورت گروه میلگرد همراه با میلگردهای سراسری استفاده می شوند. در این حالت طبق بند ۹-۲۱-۵-۲ مبحث نهم جديد ، باید این میلگردها توسط آرماتور عرضي محاط نشوند.

در پی های نواری : در پی های نواری چون از آرماتور عرضی (خاموت اشکل) استفاده می شود، می توانیم از گروه میلگرد استفاده کنیم. (قطر کمرکش ها بايد ، حداقل ۱۲ میلی متر باشد.)

در پی های گسترده :

محاط کردن میلگردهای طولی پی توسط آرماتور عرضی در پی های گسترده عرف نیست (در واقع در پی گسترده اصلا آرماتور عرضي نداريم)، بنابراین در صورت عدم استفاده از آرماتور عرضی در پی باید میلگردها به صورت مجزا (غير گروهی) استفاده شوند و در اين حالت نیز باید حداقل فاصله بین میلگردهای پی مطابق بند 9-21-2-1 فضاساخت تامین شود .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *