چشمه اتصال (joint shear) ؟! (مطابق مبحث نهم جديد ویرایش 99 مقررات ملی ساختمان)

چشمه اتصال (joint shear) ؟! مطابق مبحث نهم جديد ویرایش 99)
مقررات ملی ساختمان

ناحيه اتصال تیر به ستون می تواند چهار حالت داشته باشد
1- ناحیه اتصال جزئی از سیستم باربر جانبی و در دهانه مبانی باشد.

2- ناحيه اتصال جزئی از سیستم باربر جانبی و در دهانه کناری باشد.

3- ناحيه اتصال جزئی از سیستم باربر جانبی نبوده و در دهانه میانی می باشد.
4- ناحیه اتصال جزئی از سیستم باربر جانبی نبوده و در دهانه کناری می باشد.

برای هر کدام از چهار حالت بالا ضوابط چشمه اتصال متفاوت است.

حالت 1: ناحيه اتصال جزئي از سيستم باربر جانبی و در دهانه میانی باشد : (مانند اتصالات مياني در قاب های خمشی) در این حالت در ناحيه اتصال همانند ستون های متصل به آن، باید ضوابط تنگ گذاری (اجرای سنجاقی با حداقل قطر ۱۰ جهت مهار آرماتور در برابر کمانش را رعایت کنیم زیرا شرط (ب) در بند ۹-۱۶-۳-۱-۱ مبحث نهم ویرایش ۹۹ برقرار نیست.)

حالت 2: ناحيه اتصال جزئي از سيستم باربر جانبي و در دهانه کناری باشد: (مانند اتصالات کناری در قابهای خمشی) در این حالت علاوه بر رعایت ضوابط حالت ۱ باید ضوابط مربوط به تامين طول مهاری قلاب دار ( Ldh میلگردهای تیرهای کناری نیز رعايت شود. جهت تامين طول مهاری برابر با یک باید Ath = 0.4 Ash برقرار باشد.

 

حالت 3: ناحيه اتصال جزئي از سيستم باربر جانبي نبوده و در دهانه میانی می باشد: (مانند اتصالات میانی در قاب ساده با دیوار برشی ویژه) در این حالت در صورتی که چشمه اتصال طبق بند 9-16-2-8 دارای شرایط محصورشدگي باشد (تمامی چهار تیر اطراف ناحية اتصال دارای خاموت با قطر ۱۰ باشند)، تمام شرايط بند 9-16-3-1-1 مبحث نهم برقرار بوده و نیازی به اجرای سنجاقی در ناحيه اتصال نمی باشد.

حالت4: ناحيه اتصال جزئی از سیستم باربر جانبي نبوده و در دهانه کناری می باشد: (مانند اتصالات کناری در قاب ساده با دیوار برشی ویژه) در این حالت با توجه به سیستم های سازهای موجود و عدم تامین چهار تیر در اطراف ستون های کناری ، احتمالا شرايط محصور شدگی اتفاق نمی افتد و باید مانند ستون ها ضوابط تنگ ها (اجرای سنجاقی) رعایت شود. علاوه بر آن، در این حالت جهت تامین طول مهاری (برابر با یک) باید Ath>=0.4Ash برقرار باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *