کرسی چینی اری یا نه؟

مطابق مبحث هشتم ویرایش ۹۸ ،پی می تواند به دو صورت اجرا شود:
۱- پی بتنی

٢- ترکیب کرسی چینی و کلاف بتنی

با توجه به این که تقریبا در اکثر ساختمان های موجود، از پی بتنی (foundation) استفاده می شود، در نتیجه دیگر نیازی به اجرای کرسی چینی نمی باشد.

مطابق بند ۸-۵-۵-۲-۴ مبحث هشتم ویرایش ۹۸:

۴-۲-۵-۵-۸ شالوده کرسی چینی و کلاف بتنی

به جای پی بینی می توان از شالوده کرسی چینی و کلاف بنی استفاده کرد.

چرا اجرای کرسی چینی به روش متداول برای ساختمان مضر است؟

۱- در اجرای کرسی چینی معمولا از آجر فشاری ۳۵ سانتیمتری استفاده می شود که از بر ستون های اطراف اجرا می شود و فاصله جداسازی رعایت نمی شود.

مطابق بند پ ۶-۱-۴-۱-۲-۱ پیوست ششم استاندارد ۲۸۰۰
پ۶-۱-۴-۱-۲-۱- فاصله جداسازی فاصله جداسازی دیوارهای داخلی از ستون ها به اندازه ۰.۰۱ ارتفاع کف تا کف طبقه و فاصله جداسازی از سقف برابر با بیشترین دو مقدار ۲۵ میلی متر و حداکثر خیز دراز مدت تیر می باشد.

۲- با توجه به اینکه روی کرسی چینی از ایزوگام استفاده می شود و سپس بلوک های لیکا، سفال و یا هبلکس روی ایزوگام استفاده می گردد، در محل اتصال این دو دیوار یک درز سرد (برشی) ایجاد می شود که این درز سرد باعث شکست برشی دیوار از همان ناحیه می شود.

۴-۲-۵-۵-۸ شالوده کرسی چینی و کلاف بتنی

برای جلوگیری از نفوذ رطوبت، لازم است لایه عایق رطوبتی مناسب بر روی کلاف زیر دیوار و یا در تراز مناسب در درز بستر دیوار اجرا شود.

سوال مهم در صورت داشتن اختلاف تراز در ساختمان، نسبت به فضای بیرون و عدم اجرای کرسی چینی، این اختلاف تراز چگونه تامین شود؟

بهترین گزینه این است که از همان بلوکی که قصد داریم دیوارهای خارجی طبقه همکف را اجرا کنیم، با رعایت جزئیات پیوست ششم استاندارد ۲۸۰۰، شامل فاصله جداسازی و استفاده از میلگرد بستر، تنها دو یا سه رج از دیوار را اجرا کرده و سپس اختلاف تراز میان ساختمان و فضای بیرون را با مصالح پرکننده مانند مخلوط شن و سنگ (بلوکاژ) پر کنیم.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *