نکاتی مهم در رابطه با عمق یخبندان

نکاتی مهم در رابطه با عمق یخبندان (frost line) مطابق مبحث نهم جدید ( ویرایش 99)

نکاتی مهم در رابطه با عمق یخبندان (Frost line) مطابق مبحث نهم جدید (ویرایش 99)

نکاتی مهم در رابطه با عمق یخبندان

مطابق بند7-4-7 مبحث هفتم (ویرایش 92)؛

پی باید در ترازی اجرا شود، که در آن تراز یخ زدگی زمین در پی، خرابی ایجاد نکند .حال این خرابی به دو صورت ممکن است اتفاق بیفتد :

1. خاک زیر پی : اگر خاک زیر پی بالاتر از عمق یخبندان باشد، در اثر یخ زدگی مکرر، مقاومت آن کاهش یافته و باعث نشست در فنداسیون می شود. البته در اکثر شهرهای کشور (به جز نقاط برف خیز) به علت عمق متوسط فنداسیون در حدود 80cm، این موضوع خود به خود رعایت میشود. لازم به ذکر است عمق یخبندان در شهری مانند کرمان مطابق جداول کتاب روسازی راه (امیر محمد طباطبایی) در حدود 60 الی 80 سانتی متر می باشد.

نکاتی مهم در رابطه با عمق یخبندان

2. بتن فنداسیون : مطابق با مبحث نهم ویرایش 99 ( بند9-پ-1-6 ) و ( ACI 2019 ( Table R 19.3.1 اگر فنداسیون بتنی در خاک، زیر عمق یخبندان (Frost line) نباشد، شامل شرایط محیطی (مبحث نهم , F1 (XFT1 می شود و باید در ساخت بتن آن، تمهیدات ویژه ای ( از جمله اضافه کردن مواد حباب زا با درصدی مشخص ) درنظر گرفته  شود.

 

نتیجه گیری مهم
با توجه به اینکه افزودن حباب هوا به بتن، نیازمند طرح اختلاط ویژه (مطابق با جدول ۹-پ-۱-۱۰,مبحث نهم) و ساخت و کنترل آن نیازمند تجهیزات خاصی می باشد، به صورتی که اندکی افزایش حباب خارج از طرح اختلاط به شدت مقاوت بتن را کاهش می دهد، لذا توصیه اکید ما به مهندسین گرامی اجرای فنداسیون زیر تر از عمق یخبندان می باشد.(مانند تصویر صفحه اول)

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *