انواع-میلگرد-مصرفی-در-بتن

انواع میلگرد مصرفی در بتن

انواع میلگرد مصرفی در بتن

میلگرد یک میله فولادی است که در بتن برای ایجاد استحکام بیشتر به سازه، استفاده می شود. به طور کلی اندازه های مختلفی برای میلگرد بستر در کرمان وجود دارد که ویژگی های کلی آن میلگرد را مشخص می کند. اندازه بیشتر میلگرد به معنای قطر اسمی بیشتر و وزن بیشتر و اندازه کمتر میلگرد نشان دهنده موارد قطر و وزن کمتر است.

 میلگرد سایز بالا معمولا برای بارهای سنگین و میلگرد سایز پایین تر برای بارهای سبک تر استفاده می شود. قطر میلگرد، قطر اسمی است که در انواع متفاوت است، میلگرد با قطرهای مختلف در بازار موجود است. قطر بیشتر نشان دهنده استحکام بالاتر است و وزن آن میلگرد نیز زیاد است و از میلگرد با قطر کمتر در سازه های سبک برای مصارف سبک استفاده می شود.

انواع مختلفی از میلگردها وجود دارد که در زیر آمده است

  • میلگرد فولاد کربنی
  • میلگرد فولادی ضد زنگ
  • میلگرد گالوانیزه
  • میلگرد پلیمری تقویت شده با الیاف شیشه (GFRP)
  • میلگرد با روکش اپوکسی.
  • میلگردهای پارچه سیم جوشی (WWF)
  • میلگرد فلزی منبسط شده

 

انواع-میلگرد-مصرفی-در-بتن
  1. میلگرد فولاد کربنی

امروزه در پروژه های تجاری و مسکونی یکی از پرکاربردترین میلگرد ها، میلگرد کربن استیل است. میلگرد کربن فولادی نسبت به سایر میلگردها از دوام بیشتری برخوردار بوده و از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه است، به همین دلیل، روز به روز استفاده در ساخت این میلگرد در حال افزایش است. اما با قرار گرفتن در معرض رطوبت بالا در پروژه، میلگرد فولاد کربنی ممکن است به خوبی مقاومت نکند. به همین دلیل، استفاده از میلگرد فولاد کربنی در مناطق با رطوبت بالا یا رطوبت بالا ممکن است خطرناک باشد.

  1. میلگرد فولادی ضد زنگ

امروزه، در ساخت و ساز، میلگرد فولادی ضد زنگ به یک ماده قابل دوام تبدیل شده است و به اندازه میلگرد فولاد کربنی ارزان نیست. میلگرد فولادی ضد زنگ عموماً در ساخت سازه‌های مختلف مانند جاده‌ها، پل‌ها، اسکله‌ها استفاده می‌شود و در سازه‌های نگهدارنده بسیار سنگین‌تر استفاده می‌شود. استفاده از فولاد ضد زنگ در ساخت و ساز دوام بیشتری را از میلگرد فولاد کربنی ایجاد می کند زیرا می تواند از خوردگی در سازه جلوگیری کند و همچنین عمر طولانی را برای سازه فراهم کند.

  1. میلگرد گالوانیزه

در بازار ساخت و ساز میلگرد، میلگرد گالوانیزه یکی از گرانترین میلگرد هایی است که می تواند مانند فولاد ضد زنگ از خوردگی جلوگیری کند، زیرا در میلگرد گالوانیزه یک پوشش آب مخصوص اضافه شده و در محلول روی نیز فرو می رود. از میلگرد با پوشش اپوکسی، مواد میلگرد گالوانیزه یک جایگزین عالی است. در محل ساخت و ساز در هنگام نصب و حمل و نقل، میلگرد گالوانیزه 40 درصد مقاومت بیشتری در برابر خوردگی ایجاد می کند و همچنین مانند سایر مواد نگهدارنده بهتری دارد.

  1. میلگرد پلیمری تقویت شده با الیاف شیشه (GFRP)

به میلگرد پلیمری تقویت شده با الیاف شیشه (GFRP) میلگرد فایبرگلاس نیز گفته می شود و برای پروژه هایی که در معرض آب قرار می گیرند نیز استفاده می شود. میلگرد پلیمری تقویت شده با الیاف شیشه نیز عاری از خوردگی است و همچنین از میلگردهای فولادی سنتی استحکام کششی بیشتری دارد. با استفاده از این میلگرد پلیمری تقویت شده با الیاف شیشه در ساخت و ساز می توانید در هزینه های حمل و نقل صرفه جویی کنید زیرا 75 درصد سبک تر از فولاد است. این ماده همچنین ضد ضربه است زیرا دارای خواص الکتریکی غیر رسانا است.

  1. میلگرد با روکش اپوکسی

در پروژه های ساختمانی شرجی یا رطوبت بالا معمولاً از میلگرد با روکش اپوکسی استفاده می شود. در این میلگرد فرآیند خوردگی بسیار کند است زیرا این میلگرد با اپوکسی با ضخامت بالا پوشش داده شده است. اما میلگرد با روکش اپوکسی به راحتی می تواند در حین حمل و نقل در محل ساخت و ساز آسیب دیده یا خراشیده شود. استفاده از میلگرد با روکش اپوکسی در ساخت و ساز می تواند هزینه ساخت سازه را کاهش دهد.

 

انواع-میلگرد-مصرفی-در-بتن
  1. میلگرد سیم جوشی (WWF)

میلگرد پارچه سیم جوشی (WWF) از سیم فولادی کم کربن جوش داده شده با طرح شبکه ساخته شده است و در مقایسه با سایر مواد، نام متفاوتی را ارائه می دهد. زمانی که نیاز به افزایش مقاومت کششی کلی بتن داریم، میلگرد پارچه سیم جوشی را به دال بتن مسلح ارائه می کنیم.

  1. میلگرد فلزی منبسط شده

میلگرد فلزی Expanded میلگردی است که شبیه به میلگرد پارچه ای سیم جوشی است و در خطوط الماسی شکل شبکه فلزی ایجاد می کند. از یک ورق فولادی، توری ساخته می‌شود که منبسط شده و ماهرانه بریده می‌شود و زمانی که به گچ ضخیم برای حمایت از بتن نیاز داریم، معمولاً از میلگرد فلزی منبسط شده در ساختمان استفاده می‌شود.

یکی دیگر از کاربردهای میلگرد فلزی منبسط شده این است که برای سطوح پیاده روی و همچنین پیاده روها استفاده می شود اما برای تردد وسایل نقلیه سنگین یا سنگین از آن استفاده نمی شود.

 

سخن آخر

از شما خوانندگان عزیز تشکر می کنیم که تا انتهای مقاله همراه ما بودید. اگر در مسیر ساخت ساز قرار گرفته اید و نیازمند خرید انواع میلگرد هستید، می توانید با مجموعه ما تماس گرفته و قیمت اجرای میلگرد بستر در کرمان را از مشاوران ما دریافت کنید. ما نماینده رسمی میلگرد بستر آویژه در کرمان هستیم.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *