ظوابط-اجرایی-جوشکاری

ضوابط اجرایی جوشکاری میلگرد

ضوابط اجرایی جوشکاری میلگرد

اگر با میلگرد آشنا نیستید و صرفاً از روی کنجکاوی به این مقاله رسیده اید، اولاً از شما تشکر می کنم و ثانیاً میلگرد اصطلاح عامیانه تقویت کننده میلگرد است. میلگرد به سازه ای که برای پایداری و دوام به آن نیاز دارد، مانند ساختمان های بتنی، استحکام کششی می افزاید. به طور معمول، در فونداسیون ساختمان نیز استفاده می شود و در بسیاری از ساختمان های مدرن در سراسر جهان یافت می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تا انتهای این بخش با فضا ساخت همراه باشید . علاوه بر آن می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد میلگرد بستر در کرمان و  قیمت اجرای میلگرد بستر در کرمان کلیک کنید.

چرا استفاده از میلگرد در بتن ضروری است؟

بتن یکی از پرکاربردترین مصالح در صنعت ساختمان برای پی ریزی ساختمان ها و سازه ها می باشد. سازندگان با استفاده از انواع مختلف بتن، دیوارها، پست ها، پایه ها، دال های کف، فونداسیون ها و موارد دیگر را ایجاد می کنند. تقریباً به هر ساختمانی نگاه دقیق تری بیندازید متوجه خواهید شد که بتن نقش مهمی در ساخت آن داشته است. با این حال، انجام تمام کارها به خودی خود صرفاً ملموس نیست.

بتن به خودی خود مستعد ترک است و اگر تنها با استفاده از بتن ساختمان سازی کنید، احتمال زیادی وجود دارد که ساختمان در مدت زمان کوتاهی فرو ریزد، ترک بخورد یا به سادگی از بین برود. بتن در کشش ضعیف است اما در هنگام فشرده شدن قوی است. این بدان معناست که باید راهی برای افزایش مقاومت کششی بتن پیدا کنیم تا قابل اعتمادتر و بادوام تر شود. آخرین چیزی که هر کسی می خواهد ببیند این است که ساختمان جدید یا پروژه ساخت و ساز او ترک خورده و یا از هم پاشیده شود.

پس راه حل چیست؟ میلگرد. با تقویت بتن با میلگرد فولادی ملایم، مقاومت کششی بتن را تا حد زیادی افزایش می دهید. در مقاله زیر، ما قصد داریم نگاهی دقیق‌ تر به میلگرد، چیستی، نحوه ساخت آن داشته باشیم و هر آنچه را که باید در مورد میلگرد جوشکاری بدانید را پوشش خواهیم داد.

استفاده-از-میلگرد-در-بتن

میلگرد چیست؟

میلگرد که گاهی اوقات به عنوان میله فولادی یا میلگرد تقویت کننده نیز شناخته می شود، برای بهبود مقاومت کششی و ساختاری بتن استفاده می شود. از طریق افزودن میلگرد به بتن، بتن می تواند به طور گسترده تری در ساخت سازه های عظیم استفاده شود.

یکی از دلایلی که تنها فولاد ملایم مورد استفاده برای میلگرد را پیدا خواهید کرد، ضریب انبساط حرارتی آن است (طولانی شدن فولاد در اثر تغییرات حرارت و دما). میلگرد دارای ضریب انبساط حرارتی تقریباً یکسانی با بتن است که به این معنی است که هر دو مواد با نرخ های مشابه منبسط و منقبض می شوند.

کدام میلگرد را می توانید جوش دهید؟

دسته ای از میلگردها با درجات و اندازه های مختلف وجود دارد. برخی از گریدهای میلگرد را می توان جوش داد، اما برخی دیگر را نمی توان جوش داد و باید از نوع دیگری از بست برای اتصال و گره زدن تمام میلگردها به هم استفاده کرد تا زمانی که بتن ریخته و سفت شود.

میلگرد قابل جوش – کد جوشکاری ساختاری AWS D1.4 بیان می کند که میلگرد فولادی کم آلیاژ 100٪ قابلیت جوشکاری را دارد. نسبت فولاد به کربن این میلگرد چیزی است که آن را برای جوشکاری بسیار مناسب می کند. در واقع، میلگرد جوش داده شده پس از محصور شدن در بتن، تحت بارهای بسیار زیاد کنار هم می مانند. این نوع میلگرد تنها میلگردی است که به راحتی بدون نیاز به ملاحظات خاص اضافی جوش داده می شود.

میلگرد غیرقابل جوش – ترکیب شیمیایی یا ترکیب فولاد موجود در میلگرد است که تعیین می کند آیا می توان آن را جوش داد یا خیر. هرچه میزان کربن فولاد بیشتر باشد، شکننده تر خواهد بود و میلگرد برای جوشکاری مناسب تر خواهد بود. تنش و گرمای جوشکاری این میلگرد به یکدیگر بیشتر باعث شکسته شدن میلگرد فولادی می شود.

میلگرد

نحوه جوش میلگرد

هنگامی که میلگرد را جوش می دهید، میلگرد یک اتصال ساختاری محکم و سفت را برای شما فراهم می کند که نه تنها حمل و نقل قفس های میلگرد را آسان تر می کند، بلکه به اطمینان از اینکه میلگرد همانطور که قرار است به بتن استحکام می بخشد کمک می کند. برای بسیاری از افراد جوشکاری میلگرد غیر ضروری و حتی دشوار است. با این حال، این یکی از مؤثرترین و کاربردی‌ترین راه‌ها برای اطمینان از اینکه میلگرد در جایی که قرار است باقی می‌ماند و به هدفی که قرار است بتن را تقویت کند، عمل می‌کند.

 

اگر اطمینان حاصل کنید که تمام استانداردهای قابل اجرا و روش های جوشکاری خوب رعایت شده است، میلگرد جوشکاری هم عملی و هم قابل قبول است. برخی از نمونه های این موارد عبارتند از:

  • شما باید نوع مناسب میلگرد را برای جوشکاری انتخاب کنید.
  • شما باید تعیین کنید که آیا نیاز به پیش گرم کردن میلگرد است یا خیر و اینکه پیش گرم کردن میلگرد در صورت نیاز انجام می شود.
  • برای جوش میلگرد باید سیم پرکننده یا میله جوش مناسب را انتخاب کنید.

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *