انتخاب-میلگرد-مناسب-جهت-جوشکاری

انتخاب میلگرد مناسب جهت جوشکاری

انتخاب میلگرد مناسب جهت جوشکاری

در مقاله قبلی تحت عنوان ضوابط اجرایی جوشکاری میلگرد توضیحاتی راجع به دلایل استفاده از میلگرد در بتن داده شده. در این مقاله که تکمیل کننده محتوای قبلی است انتخاب میگرد مناسب جهت جوشکاری را مورد بررسی قرار می دهد. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید. همچنین جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه قیمت اجرای میلگرد بستر در کرمان کلیک کنید.

انتخاب میلگرد مناسب – انواع مختلف میلگرد

همانطور که در بالا اشاره کردیم، انواع مختلفی از میلگرد وجود دارد. برخی از آنها را می توان جوش داد، اما بسیاری از انواع میلگردها برای جوش دادن به یکدیگر مناسب نیستند.

 

  1. میله های فولادی ملایم

میله های فولادی ملایم، ساده و  شکل گرد با سطح صاف دارند. میله های فولادی ملایم را در اندازه های مختلف از 6 تا 50 میلی متر در دسترس خواهید یافت. معمولاً میلگردهای فولادی ملایم را فقط در پروژه‌های خاص می‌بینید که در آن میلگردهای فولادی باید مانند رولپلاک در اتصالات انبساط، ستون‌ها، مارپیچ‌ها و جایی که فولاد ملایم باید به داخل یک آستین فلزی لغزنده استفاده شود. با این حال، می توانید میله های فولادی ملایم را به راحتی و بدون تجهیزات خاصی برش دهید و خم کنید.

  1. میله های فولادی تغییر شکل یافته

میله های فولادی تغییر شکل یافته به دلیل سطح تغییر شکل یافته که معمولاً دارای دنده ها یا قلاب ها هستند به راحتی قابل تشخیص هستند. بافت سطح متفاوت میله های فولادی تغییر شکل یافته حمل و نقل آنها را بسیار آسان می کند زیرا آنها به اندازه یک میله فولادی معمولی نمی لغزند. علاوه بر این، سطح ناصاف و ناهموار میلگردهای فولادی تغییر شکل یافته به این معنی است که آنها پیوند بهتری بین بتن و فولاد ایجاد می کنند و در عین حال بسیاری از ترک هایی را که در اطراف فولادی که برای تقویت بتن استفاده می شود می پوشانند.

  1. میله های ترمو مکانیکی (میله های TMT)

میله های فولادی TMT برای ایجاد استحکام بهتر به بتنی که در حال تقویت آن هستند، اضافه شده اند. بنابراین اگر به دنبال یک میله فلزی هستید که قابلیت خمش، انعطاف پذیری، کیفیت و قابلیت جوش بیشتری داشته باشد، میلگردهای TMT بهترین انتخاب خواهند بود.

 

انتخاب-میلگرد-مناسب-جهت-جوشکاری
  1. میله های تغییر شکل یافته با استحکام بالا

میلگرد های تغییر شکل یافته با استحکام بالا مانند میلگردهای فولادی تغییر شکل یافته هستند، با این تفاوت که آنها به روش سرد عملیاتی شده اند که باعث افزایش استحکام، انعطاف پذیری و قابلیت جوش می شود. به دلیل محتوای کربن کم میله های تغییر شکل یافته با استحکام بالا، برای جوشکاری فوق العاده مناسب هستند.

  1. انواع دیگر میلگرد

برخی از انواع دیگر میلگردها که به طور گسترده مورد استفاده قرار نمی گیرند عبارتند از میلگرد اروپایی، میلگرد فولاد کربنی، میلگرد با پوشش اپوکسی، میلگرد گالوانیزه، میلگرد فولادی ضد زنگ و میلگرد پلیمری تقویت شده با الیاف شیشه. هر یک از این انواع مختلف میلگرد مزایا و معایب و دلایل استفاده خاص خود را دارد، اما میلگرد استنلس استیل گران ترین و با کیفیت ترین میلگرد است. انتخاب میلگرد شما کاملاً به برنامه ای که برای آن استفاده می شود بستگی دارد و معمولاً توسط یک مهندس مشخص می شود.

چه زمانی باید میلگرد را قبل از جوشکاری گرم کنید؟

تعیین پیش گرم کردن میلگرد قبل از جوشکاری به اندازه میلگرد در حال جوشکاری و همچنین معادل کربن بستگی دارد. میلگرد های فولادی با محتوای کربن بالا به راحتی جوش داده نمی‌شوند و برای اطمینان از اینکه جوش‌ ها بر یکپارچگی ساختاری میلگرد تأثیر نمی‌گذارند، به پیش گرمای بیشتری نیاز دارند. ساده ترین راه برای تعیین میزان کربن میلگرد فولادی که قصد استفاده از آن را دارید، درخواست گواهی کارخانه از تامین کننده است. اگر بتوانید این اطلاعات را به دست آورید، در نهایت می‌تواند از دردسرهای زیادی برای پیش‌گرم کردن میلگرد قبل از جوشکاری در صورت عدم نیاز به آن جلوگیری کند.

از چه روشی می توانید برای جوشکاری میلگرد استفاده کنید؟

در مورد میلگرد جوشکاری، شما سه انتخاب اصلی در نوع فرآیند جوشکاری دارید:

SMAW – جوشکاری صندوقدار فلزی محافظ (جوشکاری چوبی/آرکی).

GMAW – جوشکاری صندوق فلزی گاز (MIG).

FCAW – جوشکاری با هسته شار قوس الکتریکی.

انتخاب سیم یا میله پرکننده در نهایت به نوع میلگردی که برای جوشکاری برنامه ریزی شده است بستگی دارد.

هنگام جوشکاری میلگرد نمی توانید از هر نوع جوش استفاده کنید. قبل از جوشکاری، جوشکار باید از موازی و عمود بودن میلگرد در حال جوش اطمینان حاصل کند. با این حال، انواع خاصی از جوش وجود دارد که هنگام جوشکاری میلگرد فولادی مجاز است و عبارتند از:

جوشکاری

انواع جوش های میلگرد

اتصالات لبه دار – اتصالات لبه شبیه اتصال لب به لب هستند، اما انتهای دو تکه میلگرد به جای اینکه به هم متصل شوند، «همپوشانی» دارند.

اتصالات لب به لب – اتصالات لب به لب در میلگرد مشابه سایر اتصالات لب به لب جوشی است. دو تکه میلگرد از انتها به انتها به هم چسبانده شده و سپس جوش داده می شود.

اتصالات – اتصالات شبیه اتصالات لبه ای هستند و یکی از روش های ترجیحی برای جوش دادن میلگرد به یکدیگر هستند.

قبل از جوشکاری هر میلگرد، توصیه می شود که جوشکار اطمینان حاصل کند که میلگرد کاملاً در جای خود قفل شده است و در طول پیش گرمایش یا جوشکاری حرکت نمی کند. اگر حرکت کرد، ممکن است نیاز به برش و صاف کردن آن باشد یا از تقویت‌کننده اضافی برای تقویت مفصل جدید استفاده شود.

قبل از جوشکاری، باید اطمینان حاصل کنید که میلگرد سیمی یا سمباده شده است تا هرگونه کثیفی، روغن یا سطحی که روی میلگرد وجود دارد پاک شود

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *